Artificial intelligence in assessment and formative feedback in higher education in Cape Verde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58041/aprender.261

Keywords:

automated assessment, formative feedback, student perception, inteligência artificial, heigher education

Abstract

This article analyzes the perceptions of higher education students in Cape Verde regarding the use of Artificial Intelligence (AI) in assessment and formative feedback processes. The study adopted a mixed, exploratory, and descriptive approach, combining online questionnaires to collect quantitative and qualitative data. The sample consisted of 86 undergraduate students from two Cape Verdean universities, with the questionnaire validated by experts and approved by the ethics committee of the Polytechnic Institute of Bragança. The results indicate that 44.7% of students believe that AI can make assessments fairer and more efficient, while 40.7% express doubts, and 15.1% do not believe in this possibility. Regarding automated feedback, the main benefits identified were speed of response (60.5%), personalization according to individual needs (50%), and data-based objectivity (44.2%), followed by continuous feedback (36%), resource suggestions (34.9%), and encouragement of self-assessment (31.4%). Qualitative analysis of open-ended responses complemented these results, highlighting perceptions about pedagogical interaction, trust in technology, and potential limitations. It is concluded that the integration of AI into assessment and formative feedback offers significant benefits for learning, but must be guided by ethical and pedagogical principles, ensuring that technology complements, rather than replaces, the role of the teacher.

Author Biographies

  • Djamila Pires, Instituto Politécnico de Bragança
    É Mestre em Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) na Educação e Formação pelo Instituto Politécnico de Bragança (IPB), com foco em novas metodologias para o uso da inteligência artificial na avaliação.  
  • Bruno F. Gonçalves, Instituto Politécnico de Bragança

    É Doutor em Ciências da Educação com Especialidade em Tecnologia Educativa, Mestre em TIC na Educação e Formação e Licenciado em Informática de Gestão. Exerce funções de professor adjunto convidado na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança. É membro integrado do Centro de Investigação Transdisciplinar em Educação e Desenvolvimento (CITeD) do Instituto Politécnico de Bragança. Dedica-se à investigação científica em vários domínios de atuação relacionados com as ciências da educação, as tecnologias educativas, a formação docente, ensino online e inteligência artificial.

  • Elza Mesquita, Instituto Politécnico de Bragança

    Professora coordenadora no Departamento de Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Bragança. Mestre em Ciências da Educação, doutora em Estudos da Criança e pós-doutorada em Ciências da Educação (Supervisão Pedagógica). Diretora do curso de Licenciatura em Educação Básica (2013-2021). Autora de livros científicos, capítulos de livros e artigos científicos. Subcoordenadora do Centro de Investigação em Educação Básica (CIEB) (2018-2021) e membro integrado do CIEB (2018-2024). Membro integrado do Centro de Investigação Transdisciplinar em Educação e Desenvolvimento (CITeD). Membro das equipas dos seguintes projetos: “Projeto Piloto - Prevenir para melhorar Bragança”, “As vozes das famílias e crianças em situações de vulnerabilidade social e económica”, “Interculturalidade na fronteira entre Espanha e Portugal”, “Dismode” e “Im-pro-in-de”. 

References

Aguiar, J. J. B. (2023). Inteligência artificial e tecnologias digitais na educação: oportunidades e desafios. Open Minds International Journal, 4(2), 183-188. https://doi.org/10.47180/omij.v4i2.215

Bessa, C. P., Mimoso, M. J., & Machado, I. (2025). The use of AI by Portuguese Higher Education students. In Business Sustainability: Innovation in Entrepreneurship & Internalization: Proceedings of ISPGAYA Congress 2024 (pp. 1-15). Vila Nova de Gaia, Portugal: Springer. https://hdl.handle.net/11328/6647

Boulay, B. du (2023). Inteligência artificial na educação e ética. RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning, 6(1), e202303. https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202303

Braz, A., & Chenoll, A. (2024). O processo de avaliação num contexto online na era da Inteligência Artificial: Um duplo desafio. RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning, 7(1), e202412-e202412. https://doi.org/10.34627/redvol7iss1e202412

Chan, C. K. Y., & Hu, W. (2023). Students’ voices on generative AI: perceptions, benefits, and challenges in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20, Article 43. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00411-8

Giraffa, L., & Khols-Santos, P. (2023). Inteligência Artificial e Educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente. Educação em Análise, 8(1), 116-134. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n1p116

Moura, A., & Carvalho, A. A. (2023). Literacia de prompts para potenciar o uso da inteligência artificial na educação. RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning, dezembro, e202308-e202308. https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202308

Pedra, R. R. (2024). Uso do metaverso e da inteligência artificial no processo de ensino-aprendizagem. Revista Ilustração, 5(2), 91-113. https://doi.org/10.46550/ilustracao.v5i2.304

Santos-Pereira, C., Ferreira, M. J., Sobral, S. R., Durão, N., & Moreira, F. (2024). Enhancing Higher Education in Portugal: Leveraging Generative Artificial Intelligence for Learning-Teaching Process. European Conference on e-Learning (ECEL) (pp. 289-298). https://doi.org/10.34190/ecel.23.1.2503

Silveira, L. S. da, & Santos, R. T. dos (2023). Formação de professores e o uso das tecnologias digitais na sala de aula. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, 13. https://doi.org/10.35699/2237-6658.2023.26785

Vieira, L., & Brazão, J. P. G. (2022). Ambientes de aprendizagem: Do real ao imersivo. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), e13486. https://doi.org/10.20952/jrks3113486

Yan, Y., Wu, B., Pi, J., & Zhang, X. (2025). Perceptions of AI in Higher Education: Insights from Students at a Top-Tier Chinese University. Education Sciences, 15(6), Article 735. https://doi.org/10.3390/educsci15060735

Published

23-12-2025

Issue

Section

Outros temas

How to Cite

Pires, D., F. Gonçalves, B., & Mesquita, E. (2025). Artificial intelligence in assessment and formative feedback in higher education in Cape Verde. Aprender, 50, 116-127. https://doi.org/10.58041/aprender.261