“I translate the school language”

education in the shadows and the educational practices of tutors in traditional Brazilian communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58041/aprender.241

Keywords:

fishing communities, tutors, Hospitality Pedagogy, Theory of Social Representations

Abstract

The article aims to understand the educational practices of tutors who work in two fishing communities located on the banks of Guanabara Bay, in the state of Rio de Janeiro, Brazil. The tutors are teaching professionals, generally women, who work in peripheral communities, teaching students with difficulties, who are organized into small groups. The theoretical support is based on Social Pedagogy, from the perspective of Hospitality Pedagogy, by Isabel Baptista, and on the Theory of Social Representations, in the societal approach, by Willem Doise, focusing on the first stage of his three-dimensional model, common beliefs. The methodology is based on the rhetorical-philosophical analysis of the speeches obtained from semi-structured interviews carried out with the participants, totaling 07. We can point out from the data obtained from the research that the explainers have common beliefs that their activity is different from that existing in the official education system, as they are able to translate the school's language for the students, being recognized by the communities in which they work. We also observe the presence of otherness and social ties in the educational practices developed by the tutors, who consider the student in their individuality, welcoming them and respecting, in an ethical way, their life history and their insertion in the community space.

Author Biographies

  • Raquel Ribeiro Costa da Cunha Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutoranda em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais (UERJ/FFP, 2025), Mestre em Educação (UNESA, 2023), Mestre em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais (UERJ/FFP, 2025), Especialista em Gestão Escolar, Supervisão e Orientação Pedagógica e Educacional (UNESA, 2022), Especialista em Estudos Literários (UERJ, 2007), Especialista em Psicopedagogia (UNIVERSO, 2006). Graduação em Letras - Língua Portuguesa (UNESA, 2005). Membro do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão Fora da Sala de Aula (UERJ/FFP). Professora do Estado do Rio de Janeiro. Experiência nas áreas de Educação e de Psicopedagogia

  • Arthur Vianna Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Professor Associado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores - FFP. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais - PPGEDU/FFP-UERJ. Coordenador do Grupo de Estudos, Pesquisas e Extensão Fora da Sala de Aula - FFP/UERJ. Pesquisas desenvolvidas a partir dos seguintes campos do saber: Psicologia Social (Teoria das Representações Sociais), Pedagogia Social (Práticas Educativas, Formação Docente Ampliada e Grupos em situação de Empobrecimento), Filosofia (Filosofia Aristotélica, Retórica e Fenomenologia na abordagem transcendental) e Psicanálise (Abordagem Sándor Ferenczi).

References

Almeida, A. (2009). Abordagem societal das representações sociais. Dossiê: Representações sociais: ampliando horizontes disciplinares. Sociedade e Estado 24(3), 713-737. https://doi.org/10.1590/S0102-69922009000300005

Alves-Mazzotti, A., & Gewandsznajder F. (1999). O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. Pioneira.

Aristóteles (2019). Retórica [livro eletrônico]. Edipro. https://edipro.com.br/livro/retorica/

Baptista, I. (2005). Dar rosto ao futuro: a educação como compromisso ético. Profedições.

Baptista, I. (2008). Hospitalidade e eleição intersubjectiva: sobre o espírito que guarda os lugares. Revista Hospitalidade. (2), 5-14. https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/150/175

Brasil. (2016). Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

Bray, M., & Ventura, A. (2024). Educação na sombra na América Latina: montando o quebra-cabeças. Revista Española de Pedagogía, 82(288), 193-220. https://doi.org/10.22550/2174-0909.4059

Caliman, G. (2011). Pedagogia Social no Brasil: evolução e perspectivas. Orientamenti Pedagogici, Edizioni Erickson 58(3), 485-503. https://socialeducation.files.wordpress.com/2020/05/caliman-2011-pedagogia-social-no-brasil.pdf

Doise, W. (1992). L'ancrage dans les études sur les représentations sociales. Bulletin de psychologie, 45(405), 189-195. https://www.persee.fr/doc/bupsy_0007-4403_1992_num_45_405_14126

Doise, W. (2002). Da psicologia social à psicologia societal. Psicologia: Teoria e Pesquisa (1), 27-35. https://doi.org/10.1590/S0102-37722002000100004

Doise, W. (2014). Sistema e Metassistema. In A. Almeida, M., Santos, & Z. Trindade (Org.) (2ª ed.), Teoria das representações sociais: 50 anos (pp. 164-211). Technopolik.

Ferreira, A. (2012). Representações sociais e identidade profissional: elementos das práticas educacionais com os pobres. Letra Capital.

Mattos, L. (2007). Explicadoras do Rio de Janeiro: encontros e desencontros em trajetórias profissionais singulares. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, 88(218), 140-156. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.88i218.768

Mazzotti, T. (2003). Metáfora: figura argumentativa central na coordenação discursiva das representações sociais. In P. Campos, & M. Loureiro (Orgs), Representações Sociais e Práticas Educativas (pp. 89-102). Ed. da UCG.

Moscovici, S. (2012). A psicanálise, sua imagem e seu público. Vozes.

Pinto, J., Costa, J., & Silva, J. (2014). Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra. Indagatio Didactica, 6(4), 24-36. https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905

Reboul, O. (2004). Introdução à retórica. Martins Fontes.

Sá, C. (1998). A Construção do Objeto de Pesquisa em Representações Sociais. Eduerj.

Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ) (2023). Biblioteca Virtual do Meio Ambiente da Baixada Fluminense. http://www.bvambientebf.uerj.br/arquivos/guapi.htm

Published

30-06-2025

Issue

Section

Tema central

How to Cite

Ribeiro Costa da Cunha Ferreira, R., & Vianna Ferreira, A. (2025). “I translate the school language”: education in the shadows and the educational practices of tutors in traditional Brazilian communities. Aprender, 49, 47-61. https://doi.org/10.58041/aprender.241