The basket of treasure in daycare
experiences and reflections
DOI:
https://doi.org/10.58041/aprender.222Keywords:
Basket of treasures, daycare, explorations, quality and well-beingAbstract
Assuming a view of the child from 0 to 3 years of age as an active, competent and capable child, the proposal of the basket of treasures (BT) is experienced and problematized in the context of a daycare center. Based on a qualitive methodology, five BT sessions were implemented, with the collected data recorded through videos and field notes. An exploration of two children aged 12 and 18 months respectively with unstructured objects focused on actions such as grabbing, hitting, dropping, moving and/or putting them in their mouth. These results support what have been proven by psychology and child development authors, that children learn by observing, working on, imitating, posing hypotheses and proving or refuting them. By fostering children’s spontaneous actions and respecting their ability to act and make decisions about what concerns them, the presented results contribute to viewing the daily life of daycare as a space that enhances children’s autonomy and development. It highlights the importance of pedagogical time with its own identity, which is (re)constructed through observation, listening, and interactions with others (objects, peers, adults/educators), and has an impact on the desired quality and well‑being.
References
Araújo, S. (2018). A proposta pedagógica de Elinor Goldschmied para a educação e cuidados a pessoas entre o nascimento e os três anos. In J. Oliveira-Formosinho, & S. Araújo (Orgs.), Modelos pedagógicos para a educação em creche (pp. 139-160). Porto Editora.
Bitencourt, A., Ribeiro, F., Marques, I., Ceron, L., Fochi, P., Pauli, V., & Heck, V. (2018). Cesto dos tesouros. In P. Fochi (Org.), O brincar heurístico na creche: Percursos pedagógicos no observatório da cultura infantil - OBECI (pp. 59-84). Associação de Profissionais de Educação de Infância.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto Editora.
Esperança, A., Marques, M., & Leal, R. (2024 - no prelo). O que sabemos sobre a primeira infância? Caminhando para uma história integradora. In R. Leal, I. S. Dias, S. Correia, A. Esperança, & M. Marques (Orgs.), Quem é a criança que vemos? Histórias de uma experiência formativa em contexto de creche (pp. 19-28). Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria.
Fochi, P. (2021). Da escuta à agência da criança: Ser sujeito, ator e autor no processo de aprendizagem. In M. Oliveira, M. Rodrigues, & S. Milhano (Orgs.), Diálogos sobre a Educação de Infância: Cruzar olhares entre a formação e o chão da escola (pp. 149-155). Associação de Profissionais de Educação de Infância e Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria. http://hdl.handle.net/10400.8/6346
Goldschmied, E., & Jackson, S. (2006). Educação de 0 a 3 anos: O atendimento em creche. Artmed Editora.
Graue, M. E., & Walsh, D. J. (2003). Investigação etnográfica com crianças: Teorias, métodos e ética. Fundação Calouste Gulbenkian.
Grupo Projeto Creche (2016). Newsletter 2: A criança em contexto de creche. Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria. https://www.ipleiria.pt/esecs/wp-content/uploads/sites/15/2019/09/News2.pdf
Leitão, A. (2018). Desenvolvimento normal. In N. L. Antunes, Sentidos (pp. 33-70). Lua de papel.
Marques, A. (Coord.), Azevedo, A., Marques, L., Folque, M. A., & Araújo, S. B. (2024). Orientações pedagógicas para creche. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/opc_marco2024.pdf
Papalia, D., Olds, S., & Feldman, R. (2006). Desenvolvimento humano (8.ª ed.). Artmed.
Portugal, G. (2012). Finalidades e práticas educativas em creche. Confederação Nacional das Instituições de Solidariedade.
Post, J., & Hohmann, M. (2007). Educação de bebés em infantários. Fundação Calouste Gulbenkian.
Tomás, C. (2017). Para além de uma visão dominante sobre as crianças pequenas: Gramáticas críticas na educação de infância. Revista Humanidades e Inovação, 4(1), 13-20. http://hdl.handle.net/10400.21/7045
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rita Leal, Diana Simões
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.