“Hi my friend, give me a hug”
Affective, ethnic-racial and gender intertwining in social relations in a context of early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.58041/aprender.220Keywords:
early childhood education, social relationships, affections, children's perspectiveAbstract
This article brings together data from a master's degree research, carried out in a public Municipal Early Childhood Education institution in Brazil, with 14 boys and 11 girls aged between 4 and 5 years old. Of these, ten children are white, eight are brown and seven are black. From an Ethnographic Case Study in Education, data was gathered through participant observation of everyday life. The field diary was the main resource in the recording, used with the intention of reporting significant moments and actions, with photographic and audiovisual records also being used to support the observation. Among the data from field records, three dimensions emerged in the social relationships established between children: affective, ethnic-racial, and gender relationships. The analysis of the selected records seek to highlight the reality in/of affective relationships and how they intertwine with ethnic-racial and gender relations, highlighting their relational plots in the personal and social constitution of girls and boys. Through the constructed and shared affections, significant experiences were witnessed that went beyond the barriers of prejudice in valuing ethnic-racial and gender differences.
References
Brasil. (2009). Resolução n. 5, de 17/12/2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação e Cultura. MEC.http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2298-rceb005-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192
Buss-Simão, M., & Agostinho, L. M. (2023). “Você tá filmando a gente, né?”: escuta e participação das crianças na pesquisa. Linhas Críticas, 29, e50547. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547
Buss-Simão, M. (2013). Relações sociais de gênero na perspectiva de crianças pequenas na creche. Cadernos de Pesquisa, 43, 176-197. https://doi.org/10.1590/S0100-15742013000100009
Buss-Simão, M. (2014). Relações sociais na educação infantil: olhar sobre o corpo e os sentimentos. Revista Educação, 37, 101-109. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.1.11199
Campos, R. K. do N., & Ramos, T. K. G. (2021). Crianças bem pequenas e relações de amizades em situações de brincadeiras na educação infantil. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, 8, (68), 224-238. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/7041
Coutinho, Â. S. (2019). Consentimento e assentimento. Em Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Ética e pesquisa em Educação: subsídios (pp. 62-65). ANPEd. https://anped.org.br/biblioteca/etica-e-pesquisa-em-educacao-subsidios/
Corsaro, W. A. (2002). A reprodução interpretativa no brincar ao “faz-de-conta” das crianças. Educação, Sociedade & Culturas, 17, 113-134.
Corsaro, W. A. (2009). Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: Müller, F., & Carvalho, A. M. A. (orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro (pp. 31 50). Cortez.
Ferreira, A. de J. (2015). Letramento Racial Critico Através de Narrativas Autobiográficas: Com atividades Reflexivas. Editora Estúdio Texto.
Ferreira, M. (2002). O trabalho de fronteira nas relações entre géneros como processo estruturante de identidades homo e heterossociais de género ocorridas nas brincadeiras entre crianças em espaços de "brincar ao faz de conta" num JI [Tese de doutoramento, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto].
Finco, D. (2015). Questões de gênero na educação da pequena infância brasileira. Studi Sulla Form, 18(1), 47-57. https://core.ac.uk/download/pdf/228534253.pdf
Le Breton, D. (2009). As paixões ordinárias: antropologia das emoções. Vozes.
Sarmento, M. J. (2011). O Estudo de Caso Etnográfico em Educação. In N. Zago, M. Pinto de Carvalho, & R. A. T. Vilela (Org.), Itinerários de Pesquisa - Perspectivas Qualitativas em Sociologia da Educação (pp.137-179). Lamparina, 2.ed.
Schmitt, R. V. (2011). O encontro com bebês e entre bebês: uma análise do entrelaçamento das relações. In E. A. C, Rocha, & S. Kramer, Educação Infantil: enfoque em diálogo (pp. 17-35). Papirus.
Schmitt, R. V. (2014). As relações sociais entre professoras, bebês e crianças pequenas: contornos da ação docente. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/135380
Silva, E. C., Rosa, E.; Portella, L. Tavares, M., & Oliveira, M. (2021). A Base Nacional Comum Curricular como norma regulatória das infâncias. Revista brasileira de estudos da homocultura, 3(4), 56-78. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rebeh/article/view/11886
Skånfors, L. (2009). Ethics in child research: children’s agency and researchers’ ‘ethical radar’. Childhoods Today, 3(1), 1-22. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%253A494906
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lucilene Morais Agostinho, Márcia Buss-Simão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.