“Hi my friend, give me a hug”

Affective, ethnic-racial and gender intertwining in social relations in a context of early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58041/aprender.220

Keywords:

early childhood education, social relationships, affections, children's perspective

Abstract

This article brings together data from a master's degree research, carried out in a public Municipal Early Childhood Education institution in Brazil, with 14 boys and 11 girls aged between 4 and 5 years old. Of these, ten children are white, eight are brown and seven are black. From an Ethnographic Case Study in Education, data was gathered through participant observation of everyday life. The field diary was the main resource in the recording, used with the intention of reporting significant moments and actions, with photographic and audiovisual records also being used to support the observation. Among the data from field records, three dimensions emerged in the social relationships established between children: affective, ethnic-racial, and gender relationships. The analysis of the selected records seek to highlight the reality in/of affective relationships and how they intertwine with ethnic-racial and gender relations, highlighting their relational plots in the personal and social constitution of girls and boys. Through the constructed and shared affections, significant experiences were witnessed that went beyond the barriers of prejudice in valuing ethnic-racial and gender differences.

Author Biographies

  • Lucilene Morais Agostinho, Prefeitura Municipal de Florianópolis

    Mestra em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação PPGE/UFSC na linha de pesquisa: Educação e Infância. Pesquisadora das Relações Étnico-raciais na educação infantil com ênfase nos Estudos Críticos da Branquitude. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisa da Educação na Pequena Infância - NUPEIN/UFSC. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2009). Professora efetiva da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis, atuando na área da Educação Infantil desde 2009.

  • Márcia Buss-Simão, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professora na Universidade Federal de Santa Catarina no Departamento de Metodologia de Ensino - UFSC/MEN e credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha Educação e Infância. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina na linha de pesquisa Ensino e Formação de Educadores. Realizou parte de seu doutoramento na Goethe Universität de Frankfurt am Main na Alemanha com bolsa DAAD no período de dezembro de 2009 a abril de 2011. É mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005-2007) na linha de pesquisa Educação e Infância. Possui Graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993). Realizou estágio pós-doutoral de 2012 a 2013 na Universidade Federal de Santa Catarina com bolsa REUNI sob supervisão de Eloisa Acires Candal Rocha no Programa de Pós-Graduação em Educação com a temática: Professoras de Educação Infantil: uma análise da constituição da docência no contexto Catarinense. Está como editora da Revista Zero-a-Seis e Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância (NUPEIN/UFSC). Vice-coordenadora do GT07 - Educação de Crianças de 0 a 6 anos da ANPEd (2021-2023) e Coordenadora do GT07 - Educação de Crianças de 0 a 6 anos da ANPEd (2024-2025).

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Published

17-12-2024

Issue

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Tema central

How to Cite

Agostinho, L. M. ., & Buss-Simão, M. (2024). “Hi my friend, give me a hug”: Affective, ethnic-racial and gender intertwining in social relations in a context of early childhood education. Aprender, 48, 71-83. https://doi.org/10.58041/aprender.220