Artificial Intelligence in urban areas
Proposals for film titles to be used in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.58041/aprender.240Keywords:
Artificial Intelligence, Cinema, Teaching-LearningAbstract
Artificial Intelligence promotes numerous changes in urban territories This article aims to develop a survey of some film titles that allow for debate in the classroom the impacts of AI in urban context. We used IMDb - Internet Movie Database and author personal archive. After the evaluation process, we have selected 7 cinematographic titles. It is concluded that they have the potential to debate relevant topics, such as: replacement of humans by robots, machine learning, health applications ethical issues, data collection and privacy, and also the new forms of urban transport.
References
Aragão, L. A. L., & Sousa, E. N. (2020). O cinema e o ensino da história: Uma interação contada através da produção de um podcast pelos alunos do Sertão do Pajeú. Educação Básica Revista, 6(2), 19-30. https://www.educacaobasicarevista.com.br/index.php/ebr/article/view/1/47
De Albuquerque Maranhão, R. (2024). Inteligência artificial para gestão de resíduos em cidades inteligentes no contexto das mudanças climáticas: uma revisão da literatura. Brazilian Journal of Animal and Environmental Research, 7(3), 1-13. https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJAER/article/view/73115/51170
Fabris, E. H. (2008). Cinema e educação: um caminho metodológico. Educ. Real, 117-133. http://educa.fcc.org.br/pdf/rer/v33n01/v33n01a10.pdf
Farias, L. R., & dos Santos Sant'Ana, G. (2023). Produções cinematográficas e o ensino e genética: possíveis sequências para sala de aula. Journal of Education Science and Health, 3(1), 01-17. https://bio10publicacao.com.br/jesh/article/view/168/99
Fernandes, P. (2023a). As Cidades Inteligentes são humanas e inclusivas?. GOT: Revista de Geografia e Ordenamento do Território, (25). https://ojs.letras.up.pt/index.php/got/article/view/13427/12130
Fernandes, P. (2023b). Resenha. Introdução a realidade virtual e aumentada - capítulo 19: Educação Aprender, (45), 81-84. http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/176/169
Garcia, A. C. (2020). Ética e inteligência artificial. Computação Brasil, (43), 14-22. https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/comp-br/article/view/1791/1625
IMDb - Internet Movie Database (2025). https://www.imdb.com/search/title/?title_type=feature&genres=sci-fi&release_date=1980-01-01,2020-12-31&primary_language=en&keywords=artificial%20intelligence&sort=year,asc
Macedo, E. F. (2024). Inteligência Artificial e Modelação Tridimensional no Projeto de Arquitetura Paisagista. [Master's thesis]. Repositório da Universidade do Porto. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/162909/2/696284.pdf
Martins, G. M. C., da Silva, R. C. M., & de Medeiros Deliberador, R. (2018). Considerações Sobre o Filme “Capitão América - O Primeiro Vingador” (2011) e suas Possibilidades para o Ensino de História. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 19(1), 36-43. https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/4109
Mourão, M. D. (2002). O tempo no cinema e as novas tecnologias. Ciência e Cultura, 54(2), 36 37. http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252002000200027
Rodrigues, W. (2019). Reflexões acerca do uso do cinema na educação escolar: Ensinando cultura brasileira pela via das linguagens visuais. Anthesis, 7(13), 58-67. https://periodicos.ufac.br/index.php/anthesis/article/view/2476/1818
Rudek, K. (2016). A utilização de produções cinematográficas no ensino de ciências: uma análise sobre os transtornos alimentares. [Bachelor's thesis]. Repositório Digital da Universidade Federal Fronteira Sul. https://core.ac.uk/download/pdf/196145704.pdf
Santos, A. D. S. (2021). Cinema e educação: uma possibilidade pedagógica em sala de aula. [Bachelor's thesis]. Repositório Digital da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia https://ri.ufrb.edu.br/bitstream/123456789/3259/1/Cinema_Educa%c3%a7%c3%a3o_TCC_2021.pdf
Silva, M. J. D. (2019). Filmes de ficção científica para ensino de física: análise de planos de aula propostos por licenciados em física [Bachelor's thesis]. Repositório Digital da UFPE - Universidade Federal de Pernambuco https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/43706/1/SILVA%2c%20Mickael%20Jos%c3%a9%20da.pdf
Vastella, G. T. (2023). Inteligência artificial aplicada em veículos semi-autônomos e autônomos. [Bachelor's thesis]. Repositório da Produção Científica da UniCamp – Universidade Estadual de Campinas. https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1385512
Velez de Castro, F. (2016). O(s) lugar(es) do Cinema na educação geográfica. [Paper presentation]. Congresso Didática da Geografia https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/54109/1/Congreso-Didactica-Geografia-2015_32.pdf
Vieira, L. C., & Pereira, E. S. (2024). Análise de tráfego urbano: visão computacional e inteligência artificial para otimização de semáforos [Bachelor's thesis]. Repositório Digital do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/3522
Vieira, R., & Velez de Castro, F. (2016). A análise fílmica e a componente educacional: uma experiência de aula em Geografia Humana. [Paper presentation]. Congresso Didática da Geografia. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/54110/1/Congreso-Didactica-Geografia-2015_33.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pedro Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

