School and career guidance in a Portuguese public school (1969-1970)
DOI:
https://doi.org/10.58041/aprender.227Keywords:
Faria de Vasconcelos, Institute of Vocational Guidance, Liceu de Portalegre, school and career guidance, guidance expertAbstract
A description of a school and career guidance action carried out in a Portuguese public school, Liceu de Portalegre, during the 1969-1970 academic year, conducted by a guidance expert trained in the 1960s by the Instituto de Orientação Profissional. It involved all 251 students in the 5th, 6th, and 7th grades attending the school. Of those, 40 students were administered tests from the pool used at the time by the Instituto de Orientação Profissional. This Institute, founded in 1925, and the work developed by its founder, Faria de Vasconcelos, were references for research in the field of vocational guidance, selection, and work psychology internationally. They contributed to contextualizing this study. This action, revealing a markedly psychometric approach on the students subjected to tests, attempts to go beyond it with all students involved, both through information, based on a documentary collection that was organized, about the public and private courses that existed at the time and the respective professions to which they pointed, and through the involvement of the respective parents. There are no records of any other school and career guidance action, before 1970, in a Portuguese public school.
References
Afonso, J. A. (2019). Faria de Vasconcelos: da psicologia científica à orientação profissional. Lições e reflexões de uma prática científica e profissional. In, E. C. Martins (Coord.), António S. Faria de Vasconcelos. Nos meandros do Movimento da Escola Nova: pioneiro da educação do futuro (pp. 275-322). Câmara Municipal de Castelo Branco.
ANTT. (1995). Instrumento de descrição do Fundo do Instituto de Orientação Profissional, L. 611.
Apolinário, V. (2016). A racionalização taylorista da produção e do trabalho. Revista de Economia Regional, Urbana e do Trabalho, 5(2), 31-42.
Araújo, A. (1968-1969). Boletim do Instituto de Orientação Profissional – 4.ª Série, 7-9.
Bennett, G., Seashore, H., & Wesman, A. (1956). The Differential Aptitude Tests: an overview. The Personnel and Guidance Journal, Vol. 35(2), 81-91. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2164-4918.1956.tb01710.x
Berger, G. (1950). Traité Pratique d'Analyse du Caractère. Presses Universitaires de France.
Cattell, R. B. (1951). Classical and standard score IQ standardization of the I.P.A.T. Culture-Free Intelligence Scale 2. Journal of Consulting Psychology, 15(2), 154-159. https://psycnet.apa.org/record/1952-06255-001
Decreto n.º 10986 de 31 de Julho de 1925. Criação do Instituto de Orientação Profissional de Lisboa.
Decreto n.º 11176 de 26 de Outubro de 1925. Regulamentação do Instituto de Orientação Profissional de Lisboa.
Decreto-lei n.º 22753 de 28 de Junho de 1933. Criação e regulamentação do Curso de Peritos Orientadores do Instituto de Orientação Profissional. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/22753-318538
Decreto-Lei n.º 22754 de 28 de Junho de 1933. Criação e regulamentação do Curso de Peritos Orientadores do Instituto de Orientação Profissional.
Decreto-Lei n.º 529/80 de 5 de Novembro. Criação das Faculdades de Psicologia e de Ciências da Educação. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/529-457583
Despacho n.º 5631/2014, de 28 de Abril. Integração na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa do Instituto de Orientação Profissional. https://files.dre.pt/2s/2014/04/081000000/1122211223.pdf
Freire, M. (2021). Preferências profissionais em crianças dos 6-10 anos: estudo transversal de duas populações do concelho de Portalegre, Portugal. Revista de Psicologia e Educação, 4(1-8), Universidade da Beira Interior.
Gaillat, R. (1952). Analyse caractèrielle des élèves d'une classe par leur maître. Presses Universitaires de France.
Haidt, J. (2024). A Geração Ansiosa - Como a Grande Reconfiguração da Infância está a provocar uma Epidemia de Doença Mental. Dom Quixote.
Júnior, C. A., & Faria, N. C. (2015). Memória. Psicologia Reflexão e Crítica 28(4), 780-788. https://www.scielo.br/j/prc/a/kpHrP364B3x94KcHpCkVkQM/?format=pdf&lang=pt
Kuder, G. F. (1956). Kuder Preference Record: Examiner manual. 6th ed. Science Research Associates.
Lei n.º 46/86, de 14 de Outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo. https://files.dre.pt/1s/1986/10/23700/30673081.pdf
Martins, E. C. (Coord.). (2019). António S. Faria de Vasconcelos Nos Meandros do Movimento da Escola Nova - Pioneiro da Educação do Futuro. Câmara Municipal de Castelo Branco.
Martins, E. C. (Coord.). (2021). Relembrar e homenagear António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939) - Insigne pedagogo albicastrense. Câmara Municipal de Castelo Branco.
Oliveira, Í. M., Taveira, M. d., & Neves, L. (2014). Sensibilizar professores para o desenvolvimento de carreira dos alunos: relato de uma experiência. Scielo Brasil - Psicologia: Ciência e Profissão, 34(2), 512-523.
Pinho, P. B. (1986). Faria de Vasconcelos e a introdução da orientação vocacional em Portugal. Jornal de Psicologia, 5(4), 3-16.
Science Museum Group. (2024) Passalong Test, London, England, 1937. 2006-12 Science Museum Group Collection Online. https://collection.sciencemuseumgroup.org.uk/objects/co536855/passalong-test-london-england-1937.
Simões, M. B. (1971). Situação da Orientação Escolar e Profissional. Cadernos do Instituto de Orientação Profissional n.º 1.
Sperling, G. (1963). A model for visual memory tasks. Human Factors, 5, 19-31. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/001872086300500103
Super, D. E. (June de 1980). A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16(3), 282-298. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0001879180900561
Vasconcelos, F. d. (2009). Obras Completas, (Vol. IV) (1925-1933). Fundação Calouste Gulbenkian.
Vasconcelos, F. d. (2010). Obras Completas, (Vol. V) (1933-1935). Fundação Calouste Gulbenkian.
Vasconcelos, F. d. (2015). Uma Escola Nova na Bélgica. Universidade de Aveiro. https://ria.ua.pt/bitstream/10773/14513/1/UENB%201%202015%20pt.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mário Silva Freire

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

