The participation of digital users in the tourism sector - analysis of comments on Turismo do Centro's social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58041/aprender.210

Keywords:

participation, internet, social media, tourism

Abstract

The emergence of social networks has changed the way we relate to each other and to institutions. The possibility of individuals being both producers and consumers of content has posed new challenges at various levels, through the increase in authors and protagonists in the public space. The tourism sector has not been immune to these changes, and there are several dimensions in which it uses digital communication, whether to communicate with its customers, promote its products or receive contributions from users of the various platforms. In this article, we start from Nico Carpentier's theoretical contribution on the concept of participation in the digital space, as distinct from access and interaction, and try to understand how users make use of this possibility in the context of the social networks of an organization in the tourism sector. The analysis of the comments published on Turismo do Centro's Facebook and Instagram accounts revealed that users tend to interact with the institution and less to participate, considering Carpentier's contribution.

References

ACEPI. (2023). Estudo da Economia Digital em Portugal. https://www.acepi.pt/media/te5ng12k/estudo-economia-digital-2023.pdf

Amaral, I., & Santos, S. (2020). Social networks and institutional communication: the case of Portuguese universities. Revista Prisma Social (28), 20-45.

Amaral, I. (2016). Redes sociais na internet: Sociabilidades emergentes. LabCom-IFP.

Barreiro, T., Dinis, G., & Breda, Z. (2019). Marketing de influência e influenciadores digitais: aplicação do conceito pelas DMO em Portugal. Marketing & Tourism Review, 4 (1). https://doi.org/10.29149/mtr.v4i1.5702

Bizjak, I. (2020). Web 2.0 tools as framework for participation and co-creation. In C. Smaniotto Costa, C., M. Mačiulienė, M. Menezes, & B. Goličnik Marušić (Eds.), C3Places, Culture & Territory 04, (pp. 227-241). Edições Universitárias Lusófonas. https://doi.org/10.24140/2020-sct-vol.4-2.5

Carmo, T. M. (2015). Comunicar no século XXI. Da crise dos media ao (novo) paradigma da comunicação digital. Mátria Digital.

Carpentier, N. (2011). Entre formas minimalistas e maximalistas de participação midiática. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 269-284. https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/649/601

Carpentier, N. (2012). O conceito de participação. Se eles têm acesso e interagem, eles participam de fato? Fronteiras, 14(2), 164-177. https://doi.org/10.4013/fem.2012.142.10

Carpentier, N. (2014). Participation as a Fantasy: A Psychoanalytical Approach to Power-Sharing Fantasies. In L. Kramp, N. Carpentier, A. Hepp, I. Tomanić Trivundža, H. Nieminen, Risto Kunelius, T. Olsson, E. Sundin, & R. Kilborn (Eds.) Everyday Media Agency in Europe (pp. 319-330). Edition Lumière.

Carpentier, N. (2016). Beyond the Ladder of Participation: An Analytical Toolkit for the Critical Analysis of Participatory Media Processes. Javnost: The Public, 23(1), 70-88, DOI: https://doi.org/10.1080/13183222.2016.1149760

Carpentier, N., Melo, A., & Ribeiro, F. (2019). Resgatar a participação: para uma crítica sobre o lado oculto do conceito. Comunicação e Sociedade, 36, 17-35. https://doi.org/10.17231/comsoc.36(2019).2341

Cavlak, N. (2021). The importance of social media in destination choice. In M. G. Dinis, L. Bonixe, S. Lamy, & Z. Breda (Eds), Impact of New Media in Tourism, (pp. 119-134). https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7095-1

Gómez-Diago, G. (2012). Cyberspace and Cyberculture. In M. Kosut, & J. Golson, Geoffrey (Eds.). Encyclopaedia of Gender in Media SAGE. https://www.researchgate.net/publication/284078559_Cyberspace_and_Cyberculture

Eken, B., Okan, E. Y., & Bakioğlu. I. (2021). Exploring the Role of Instagram in Tourism Destination Preferences: A Turkish Perspective. In M. G. Dinis, L. Bonixe, S. Lamy, & Z. Breda (Eds.), Impact of New Media in Tourism (pp. 145-172). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7095-1

Ferreira, G. B. (2011). Democracia digital e participação política: o acesso e a igualdade na deliberação online. Media & Jornalismo, 10(1), 46-61. https://fabricadesites.fcsh.unl.pt/polocicdigital/wp-content/uploads/sites/8/2017/04/18artigo-3.pdf

Ferreira, G. B. (2014b). Novos media, hoje - Elementos para a definição técnico-social de um conceito. artciencia.Com, Revista de Arte, Ciência e Comunicação (18), 1-17. https://doi.org/10.25770/artc.11116

Ferreira, G. B. (2014a). Rostos do Facebook – a formação da identidade nas redes sociais. Exedra – Revista Científica ESEC. Comunicação e Ciências Empresariais. (9), 75-84 https://www.researchgate.net/publication/275651860_Rostos_do_Facebook_-_a_formacao_da_identidade_nas_redes_sociais

Ferreira, G. B. (2018). Sociologia dos Novos Media. Editora LabCom.IFP.

Fotis, J., Buhalis, D., & Rossides, N. (2012). Social Media Use and Impact during the Holiday Travel Planning Process. In M. Fuchs, F. Ricci, & L. Cantoni (Eds.) Information and Communication Technologies in Tourism 2012, (pp. 13-24). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-1142-0_2

Garbeline, C. B. (2017). Reflexão sobre participação social: barreiras e estratégias. Geosul, 32(64), 165-178 https://doi.org/10.5007/2177-5230.2017v32n64p165

Jenkins, H. (2008). Cultura da Convergência. Editora Aleph.

Kunsch, M. M. K. (2018). A comunicação estratégica nas organizações contemporâneas. Media & Jornalismo, 18(33), 13-24. https://doi.org/10.14195/2183-5462_33_1

Manovich, L. (1999). New Media: a user`s guide. How media became new. http://manovich.net/index.php/projects/new-media-a-user-s-guide

Moita, P., & Ramos, C. M. C. (2018). As redes sociais como plataforma de comunicação da informação turística. Tourism and Hospitality International Journal, 10(1), 12-34. https://revistas.rcaap.pt/thij/article/view/30420

Perinotto, A. R. C., Silva, R. R. B., & Braga, S. de S. (2020). O impacto das redes sociais no processo de decisão de compra do destino praia de Atalaia, Luís Correia, Piauí. Revista Turismo & Cidades, 2(3), 87-107. http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/turismoecidades/article/view/13271

Portela, F. T. (2016). Novas formas de participação e mobilização cívicas nas redes sociais. In Sociologia On Line, (11), 22-41. https://revista.aps.pt/wp-content/uploads/2017/07/2___SONLINE_11_Filipe-Portela.pdf

Razak, R. A., & Mansor, N. A. (2021). Instagram Influencers in Social Media-Induced Tourism: Rethinking Tourist Trust Towards Tourism Destination. In M. G. Dinis, L. Bonixe, S. Lamy, & Z. Breda (Eds.), Impact of New Media in Tourism (pp. 135-144). https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7095-1

Recuero, R. (2014). Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e redes sociais no Facebook. Verso e Reverso, 28(68), 114-124. https://doi.org/10.4013/ver.2014.28.68.06

Ribeiro, V., Jorge, T. M., & Figueira, J. (2020). As estratégias mediáticas digitais antes e depois da pandemia. PRISMA.COM (43), 01-06. https://www.researchgate.net/publication/347454670_PRISMACOM_n_43_EDITORIAL_s_estrategias_mediaticas_digitais_antes_e_depois_da_pandemia

Rodrigues, A. D. (2019). O que são, afinal, os media? Revista Brasileira da História da Mídia 8(1), 25-37. https://ojs.ufpi.br/index.php/rbhm/article/view/8856/0

Silva, M. T. (2013). Participação e deliberação: um estudo de caso dos comentários às notícias sobre as eleições presidenciais brasileiras. Comunicação & Sociedade, 23, 82-95. https://doi.org/10.17231/comsoc.23(2013).1615

Silveira, P., & Amaral, I. (2020). Notícias e públicos na era dos novos media: perceções e dinâmicas de consumo em rede. Comunicação Pública, 15(28), 1-8. https://doi.org/10.4000/cp.7618

Silveirinha, M. J. (2002). Novos Media, Velhas Questões. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação. www.bocc.ubi.pt

Steffens, N., & Barth, M. (2022). Viajando através das redes: uso e influência das redes sociais no planeamento de viagens turísticas. Cultur, Revista de Cultura e Turismo 16(01), 1-21. https://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/article/view/3258

UNWTO. (2008). United Nations World Tourism Organization. Glossary of Tourism Terms. www.unwto.org. https://www.unwto.org/glossary-tourism-terms#top

Wolton, D. (2008). Comunicação: um grande desafio científico e político do século XXI. Revista Famecos, 9(19), 07-16. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2002.19.3179

Yoo, K.-H., Gretzel, U., & Zach, F. (2011). Travel Opinion Leaders and Seekers. In R. Law, M. Fuchs, & F. Ricci (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism, (pp. 525 535). Springer https://doi.org/10.1007/978-3-7091-0503-0_42

Published

28-06-2024

Issue

Section

Articles

How to Cite

The participation of digital users in the tourism sector - analysis of comments on Turismo do Centro’s social networks. (2024). Aprender, 47, 45-61. https://doi.org/10.58041/aprender.210