From the soap opera script to the travel itinerary

an analysis of cinematographic tourism in the soap opera Fuzuê

Authors

  • Giulia Goldoni Instituto Politécnico de Portalegre

DOI:

https://doi.org/10.58041/aprender.209

Keywords:

cinematographic tourism, tourist spots, soap opera

Abstract

This article proposes a reflection on the imaginaries that the soap opera Fuzuê, from the Globo network, brings in relation to the shightseeings of Rio de Janeiro. The research aims to understand how Globo presents these tourist attractions and if there is  any incentive to visit these places. The analysis is mainly based on a bibliographical bias, supported by some reports collected on social networks in which the soap opera and tourist attractions are mentioned. The guiding question of the research was: "What are the imaginaries of Rio de Janeiro's tourist attractions presented in the soap opera Fuzuê?" The analysis took place in relation to three tourist attractions most shown in the soap opera, these being: Arcos da Lapa, Real Gabinete Português de Leitura and the Neighborhood of Fátima. From there, it was possible to conceive a reflection that shows that the way in which the Globo network presents these points reinforces an imaginary that is more idealistic than reality, in fact, distancing cinematographic tourism in these spaces.

References

Alencar, M. (2002). A Hollywood brasileira: panorama da telenovela no Brasil. Senac.

Barbosa, M. (2013). História da comunicação no Brasil. Editora Vozes Limitada.

Borelli, S. (2001). Telenovelas brasileiras: balanços e perspectivas. São Paulo Em Perspectiva, 15(3), 29-36. https://doi.org/10.1590/S0102-88392001000300005

Brasil. Ministério do Turismo. Turismo cultural: orientações básicas (2ª ed.). Ministério do Turismo, Secretaria Nacional de Políticas de Turismo, Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico, Coordenação Geral de Segmentação.

Brasil. Ministério do Turismo. A importância da imagem para a divulgação do destino turístico. https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/noticias/a-importancia-da-imagem-para-a-divulgacao-do-destino-turistico

Brasiliana Fotográfica. (2018). Os Arcos da Lapa e os bondes de Santa Teresa. https://brasilianafotografica.bn.gov.br/?p=11127#:~:text=Foram%20inaugurados%20em%201750%2C%20durante,Alpoim%20(1700%20%E2%80%93%201765).

De Carvalho, R., & Viana, M. (2014). Somos o que consumimos: Aspectos identitários e turismo contemporâneo. Turismo: Visão e Ação, 16(3), 690. Doi: https://doi.org/10.14210/rtva.v16n3.p690-709

De Lima, A., & Da Silva, M. (2019). Telenovelas brasileiras criando imagens e imaginários turísticos: o caso do destino Rio Grande do Norte. Turismo: Visão e Ação, 21(1), 2-22. https://doi.org/10.14210/rtva.v21n1.p2-22

Duarte, R., & Fonseca Filho, A. da S. (2016). Luz, câmera... Segmentação: uma proposta de turismo cinematográfico para a cidade de Niterói-RJ. Revista Turismo em Análise, 27(2), 323 341. https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v27i2p323-341

Duarte, R., Teles, A., & Filho, A. da S. F. (2020). O turismo cinematográfico pelas lentes da teoria do ator-rede. Turismo: Visão e Ação, 22(3), 485-507. https://doi.org/10.14210/rtva.v22n3.p485-507

Globo, R. (2024). Fuzuê: A novela que promete conquistar o público português. https://www.globo.com/fuzue.

Gonçalves, M. de S., & Bessone, T. (2016). The Royal Portuguese Cabinet of Reading: A space for medical science in the 19th century. Almanack (14), 241–286. https://doi.org/10.1590/2236-463320161410

Gshow. (n.d.). Bairro de Fátima, no centro do Rio de Janeiro, é cenário de Fuzuê. https://gshow.globo.com/novelas/fuzue/noticia/bairro-de-fatima-no-centro-do-rio-de-janeiro-e-cenario-de-fuzue.ghtml

Hamburger, E. (2005). O Brasil antenado: A sociedade da novela. Zahar.

Hamburger, E. (2011). Telenovelas e interpretações do Brasil. Lua Nova: Revista de Cultura e Política (82), 61-86.

Lopes, M. (2003). Telenovela brasileira: Uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação (26), 17-34.

Lopes, M. (2009). Telenovela como recurso comunicativo. MATRIZes, 1(3), 21-47.

Lopes, M. (2004). Telenovela: Internacionalização e interculturalidade. Edições Loyola.

Martín-Barbero, J., & Rey, G. (2001). Os exercícios do ver: Hegemonia audiovisual e ficção televisiva. Senac.

Melo, J. (1988). As telenovelas da Globo: Produção e exportação. Summus.

Ministério do Turismo. (s.d). Glossário do turismo. http://www.dadosefatos.turismo.gov.br/gloss%C3%A1rio-do-turismo/901-t.html. Acesso em 5 de maio de 2024.

Ortiz, R., Borelli, S. H. S., & Ramos, J. M. O. (1991). Telenovela: História e produção (2ª ed.). Brasiliense.

Reimão, S. (2004). Livros e televisão: Correlações. Atelie Editorial.

Simões Borelli, S., & Melo Rocha, R. (2005). Temporalidades e territorialidades juvenis em uma metrópole brasileira. Nómadas (Col), (23), 58-67. ISSN: 0121-7550. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105116741007

Published

28-06-2024

Issue

Section

Articles

How to Cite

Goldoni, G. (2024). From the soap opera script to the travel itinerary: an analysis of cinematographic tourism in the soap opera Fuzuê. Aprender, 47, 31-44. https://doi.org/10.58041/aprender.209