The project work methodology in pre-school education

practice for children's development and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58041/aprender.208

Keywords:

project work, pre-school education, children, learnings

Abstract

This article is a report on the practice of the project work methodology with a group of pre-school children and a reflection on the lessons learnt at a cognitive level, but also in terms of attitudes and values. The aim is therefore to conceptualise and describe the teaching and learning practice of two projects - “The professions” and “The water” - and to reflect on their contribution to the children's development and learning. By carrying out these projects, the children developed autonomy and responsibility for carrying out tasks and learning together, as well as learning about professions and their roles and understanding the importance of saving water.

Author Biographies

  • Carlos Alberto Ferreira, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

    Professor Auxiliar da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

    Investigador integrado do Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Universidade do Porto

    Fez o Doutoramento em Educação/ Desenvolvimento Curricular

     

  • Flávia Portilho, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

    Educadora de Infância

    Mestre em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico

References

Abrantes, P. (2002). Trabalho de projecto na escola e no currículo. In. P. Abrantes, C. Figueiredo, & A. M. Simão (Coords.). Reorganização curricular do Ensino Básico. Novas áreas curriculares. (pp. 21-38). Ministério da Educação.

Blanchard, M., & Muzás, M. D. (2016). Los proyectos de aprendizaje. Un marco metodológico clave para la innovación. Narcea Ediciones.

Chard, S., Kogan, Y., & Castillo, C. (2019). El aprendizaje por proyectos en Educación Infantil y Primaria. Ediciones Morata.

Delors, J. (1996). Educação: um tesouro a descobrir (2ª ed.). Edições Asa.

Ferreira, C. A. (2008). Metodologia de trabalho de projecto na formação de professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico. In J. Ferreira & A. R. Simões (Org.). Complexidade: um novo paradigma para investigar e intervir em educação? Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa/ Afirse - Secção Portuguesa.

Ferreira, C. A. (2010). Vivências de integração curricular na metodologia de trabalho projeto. Revista Galego-portuguesa de Psicoloxía e Educación, 18 (1), 91-105.

Ferreira, C. A. (2013). Os olhares de futuros professores sobre a metodologia de trabalho de projeto. Educar em Revista, 48, 309-328.

Hernández-Arzivu, B. F., Gusman-Cedillo, Y. I., & Lima-Villeda, D. N. (2023). Aprendizaje basado en proyectos: la perspectiva del alumnado en aprendizaje semipresencial e totalmente en línea. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 10 (1), 95-111.

Joyce, M. (2020). A viagem da gotinha. Editora Booksmile.

Katz, L., & Chard, S. (1997). A abordagem de projeto na educação de infância. Fundação Calouste Gulbenkian.

Kilpatrick, W. (2006). O método de projeto. Edições Pedago.

Leite, E., Malpique, M., & Santos, M. (1989). Trabalho de projecto 1: Aprender por projectos centrados em problemas. 4ª ed. Edições Afrontamento.

Mateus, M. N. (1995). Área-Escola, educação ambiental e pedagógica inovadoras [Dissertação de Mestrado, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro]. http://hdl.handle.net/10198/5059

Mateus, M. N. (2011). Metodologia de trabalho de projeto: nova relação entre os saberes escolares e os saberes sociais. EDUSER: Revista de educação, 3 (2), 3-16. https://www.eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/32/35

Rangel, M. (2002). Áreas curriculares não disciplinares. Porto Editora.

Rangel, M., & Gonçalves, C. (2010). A metodologia de trabalho de projeto na nossa prática pedagógica. Da Investigação às práticas, 1 (3), 21-43.

Silva, I., Marques, L., Mata, L., & Rosa, M. (2016). Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Ministério da Educação.

Studio, W. (2019). A Cigarra e a Formiga. Editora Booksmile.

Vasconcelos, T. (1998). Das perplexidades em torno de um hamster… In L. Katz, J. Ruivo, M. I. Silva, & T. Vasconcelos. Qualidade e projeto na educação pré-escolar (pp. 125-162). Ministério da Educação.

Vasconcelos, T. (2006). Trabalho de projeto em educação de infância: Limites e possibilidades. In 3.º Encontro de educadores de infância e professores de 1.º Ciclo (pp. 41-48). Areal Editores.

Vasconcelos, T. (Coord.) (2011). Trabalho por projetos na educação de infância: Mapear aprendizagens, integrar metodologias. Ministério da Educação e Ciência - Direção Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/trabalho_por_projeto_r.pdf

Published

28-06-2024

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ferreira, C. A., & Portilho, F. (2024).  The project work methodology in pre-school education: practice for children’s development and learning. Aprender, 47, 63-76. https://doi.org/10.58041/aprender.208